הקאות בכלבים וחתולים

July 22, 2013

הקאות בכלבים וחתולים היא תלונה נפוצה באוזני הוטרינר. מנגנון ההקאה התפתח באבולוציה כדרך של הגוף למנוע המשך ספיגה של רעל  או חומרים גורמי בחילה.
הקאה יכולה להגרם מסיבות הקשורות במחלה של מערכת העיכול  או מחלה באיבר מחוץ למערכת העיכול. יש לציין שלכלבים סף הקאה נמוך וישנם כלבים שמקיאים אחת לתקופה כזו או אחרת. כיוון שהגבול בין מצב” נורמלי” ובין תחלואה הוא דק מומלץ להיוועץ בוטרינר במצבים כאלו לפני שמתייחסים לכלב ככזה שנוהג להקיא מדי פעם.

על מנת לאבחן את הסיבה להקאות הוטרינר ירצה לשמוע כמה שיותר פרטים לגבי ההיסטוריה של בעל החיים. מעבר לפרטים לגבי הרגלי הזנה, מחלות נלוות, תרופות שקיבל, חשיפה לחומרי הדברה, אכילה של משהו יוצא דופן, סימנים קליניים נוספים וכד’ יש חשיבות רבה לתיאור ההקאה עצמה – האם ההקאה היתה מיד לאחר אכילה\שתיה? האם היו כיווצי בטן? מה תוכן ההקאה? צבעה? האם החומר הנפלט התפזר כשלולית או בצורה מאורכת כנקניק? מה תדירות ההקאות?

האינפורמציה הנ”ל  בשילוב עם בדיקת רופא יעזרו לוטרינר לגבש חשד לגבי הגורמים האפשריים להקאה באותו בעל חיים ובהתאם לחשדותיו יחליט אם יש צורך במבחנים נוספים שיעזרו להגיע לאבחנה (כגון בדיקת צואה,בדיקות דם, צילומי
רנטגן) ועוד.

גורמים אפשרים להקאה:
– אכילת מזון מקולקל או מזון שהחיה רגישה לו.
– דלקת מעיים
– הרעלה
– תרופות מסוימות יכולות לגרום הקאה
– מחלה של איבר מחוץ למע’ העיכול (מחלת כבד\כליות\לבלב, הפרעות הורמונליות ועוד..)
– מחלה של מערכת העיכול (זיהום, דלקת, כיב קיבה (אולקוס), בליעת גוף זר, גידול, סיבוב קיבה)
– motion sickness- בעלי חיים שרגישים לנסיעה ועלולים
  להקיא כשנוסעים ברכב

xrayאקוטי או כרוני?
כאשר מדובר בהקאות אקוטיות שהחלו לפני זמן קצר ובעל החיים שמח ועירני, נפוץ שהסיבה קשורה בדיאטה. מצבים אלו נפתרים לא פעם ע”י טיפול סימפטומטי בלבד (צום לזמן מוגבל ובהמשך אכילת מזון קל לעיכול במנות קטנות, נוזלים במידת הצורך) או, במידה ויש חשש לזיהום גם טיפול אנטיביוטי ו\או אנטיפרזיטרי. אך גם במצבים כאלה חשוב להיוועץ בוטרינר.
הוטרינר, ע”י לקיחת הסטוריה מפורטת ובדיקה פיזיקלית ינסה לשלול במצבים אלו את הסיבות האחרות שפורטו (למשל חשוב לשלול חסימת מעיים וחשיפה לרעל ואם מדובר בגור חשוב לשלול הדבקה בוירוס הפרוו).
כאשר מדובר בהקאות חמורות או הקאות בבעל חיים שמרגיש ונראה לא טוב מדובר במצב חירום שמצריך בדיקות מעבדה לא פעם גם צילומי רנטגן.

הקאות כרוניות
עפ”י ההגדרה- נמשכות מעל 5 ימים או לא מגיבות לטיפול סימפטומטי – ברוב המקרים בדיקות דם וצילומי רנטגן יתנו תשובה או יעזרו להחליט אילו בדיקות נוספות לבצע.
כאשר בעל חיים מקיא לאורך זמן הוא מאבד נוזלים ומלחים (בעיקר אשלגן). במצבים כאלו חשוב לספק נוזלים שיכילו את המלחים המתאימים על מנת להשלים את החסר שנוצר.
לסיכום – הקאות יכולות להגרם ממגוון רחב של גורמים. כתלות בגורם המצב יכול להפתר בקלות יחסית אך ישנם מקרים מסכני חיים. לכן אם בעל החיים שלך מקיא, חשוב להיוועץ בוטרינר.

חיית המחמד שלכם מקיאה? אל תיתנו לה לסבול. צרו עימנו קשר לייעוץ מהוטרינרים שלנו