כיב קרנית corneal ulcer

July 10, 2013

כיבי קרנית הינם תופעה שכיחה בכלבים וחתולים.

אז מה היא בעצם הקרנית?

הקרנית היא החלק השקוף הקדמי של העין. הקרנית מורכבת ממספר שכבות של תאים בעלות סידור מיוחד של הסיבים אשר שומרות עליה שקופה. כל פצע בקרנית שמחלים עלול ליצור צלקת שאינה שקופה משום שברקמת הצלקת לא נשמר הסידור המקורי של הסיבים בקרנית.

כיבי קרנית יכולים להתרחש עקב מספר רב של גורמים:

גורמים מכאנים: בעיות עפעפים, בעיות ריסים, גוף זר/ טראומה

גורמים מולדים: אי מצמוץ מספק, עיניים בולטות (כמו בגזעים בראכיצפלים- פחוסי אף)

גורמים נוירולוגים: חוסר מצמוץ עקב פגיעה עצבית
פגיעה בבלוטת הדמעות: עין יבשה (KCS)
גורמים מדבקים (יותר בחתולים): זיהום בקטריאלי, נגיפי או פטרייתי (לדוגמא – הרפס חתולים)

איך נדע שלכלב או לחתול שלנו יש כיב קרנית?

בכל מקרה של אירוע טראומתי לעין יש לשלול כיב. כיב קרנית הינו מצב כואב לבעל החיים ולכן בכל מיקרה בו נראה כי העין כואבת, הכלב או החתול מגרדים את העיניים, נראה שיש הרבה דמעות או העין עצומה יש להגיע לבדיקה רפואית אצל הוטרינר על מנת שיוכל לאבחן את מקור הבעיה.כיב בקרנית יכול להיות שטחי עד עמוק. כיבים עמוקים או כיבים שטחיים אשר לא טופלו כראוי עלולים להחריף ולהגיע למצב של חור בקרנית ואיבוד נוזל תוך עיני, עם סיבוכים העלולים לפגוע בראינ לצמיתות. על כן, טיפול בכיב קרנית הינו חשוב ביותר.

בחלק גדול מהמקרים בנוסף לטיפול התרופתי יש לשים על הכלב או החתול קולר אלזיבתני שימנע אפשרות מבעל החיים לגרד את העין ולהחריף את המצב.

בכיבים עמוקים יש לעיתים צורך בתמיכה מכאנית לעין שנעשית על ידי תפירה של העפעף השלישי  או אף ניתוח מיקרוכירורגי של תפירת חלק מהלחמית על הכיב כחבישה ביולוגית. תהליך זה מאפשר תמיכה לקרנית ומעודדת את החלמת הכיב. ניתוח זה דורש נסיון רב וציוד מתאים.

טיפול בטיפות עיניים המכילות סטרואידים עשוי להחמיר כיב עד כדי קרע מלא של הקרנית.
בכל חשד לכיב קרנית יש לפנות מייד לטיפול וטרינרי ולא לנסות לטפל בטיפות בבית
שעשויות להזיק לחיית המחמד שלכם