הכשות נחש בכלבים וחתולים

September 25, 2012

הsnakebightכשות נחש הן צרה נפוצה בארצנו בחודשי האביב והקיץ. בעלי חיים המטיילים להנאתם בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב עלולים להיתקל בנחש.

בניגוד לבני אדם המתרחקים ממקור הסכנה, חתולים וכלבים נוטים להשתעשע עם ההפתעה הזוחלת שנגלתה להם- ומוכשים. כמעט כל הכשות הנחש בארץ הן מצפע ארץ ישראלי שהוא נחש ארסי, המצוי בכל אזורי הארץ צפונית לבאר שבע.

לעתים מתבלבלים בין הצפע לבין זעמן המטבעות שהוא נחש שאינו ארסי. כלבים מוכשים בעיקר באזור הפנים ולעתים ברגליים הקדמיות. חתולים מוכשים פחות מכלבים ובעיקר ברגליים הקדמיות. ייתכנו הכשות גם באזורי גוף אחרים.

הכשת נחש היא מקרה חירום ועשויה לגרום למוות. מהם הסימנים הקליניים להכשת נחש?  ארס הנחש גורם לכאב, לפגיעה במערכת קרישת הדם, לבריחת נוזלים וחלבונים מכלי הדם ולתגובה חיסונית של הגוף. בשלבים הראשונים לאחר ההכשה ישנה נפיחות ובצקת המתפשטות מאזור ההכשה, שטפי דם מקומיים, ולעתים ניתן להבחין בסימני שיני הנחש. אם הבעלים נוכחים בעת ההכשה בדרך כלל ישמעו יללה והכלב יברח מאתר ההכשה. בשלבים מאוחרים יותר ייתכנו נפיחות של הלשון והצוואר, ריור, קשיי נשימה, צליעות במקרי הכשה ברגליים, דימומים באזורי גוף שונים, חולשה ודיכאון. הכשה יכולה גם להוביל למוות, אך רוב הכלבים והחתולים שורדים עם טיפול מתאים.

חשוב להבין שגם אם הכלב חש בטוב מיד אחרי ההכשה, בתקופה של 24-48 שעות לאחר האירוע עדיין קיים חשש להתדרדרות. במקרה של הכשת נחש: אסור לחתוך את אזור ההכשה, אסור לנסות למצוץ את הארס ואסור לשים חסם עורקים!

מה לעשות במקרה של הכשת נחש? יש להגביל את תנועת הכלב או החתול כדי למנוע מהארס להתפשט, להסיר את הקולר אם ההכשה היא באזור הפנים ולהביא את החיה לוטרינר.  במידת האפשר כדאי לראות באיזה נחש מדובר אך בכל מקרה אין להתקרב אל הנחש ולהסתכן בהכשה.

בהכשת נחש האבחון נעשה על סמך ההיסטוריה ובדיקת הוטרינר. בדיקות דם מסייעות לאשר את האבחנה וכן נותנות מידע על חומרת הפגיעה. למשל, קרישת הדם עשויה להיות איטית מהרגיל וכמות החלבונים בדם נמוכה מהרגיל.

כיצד מטפלים?  אינפוזיה של נוזלים לווריד – לשמירה על לחץ הדם, אנטיהיסטמין – נגד תגובת היתר החיסונית להכשה, אנטיביוטיקה – נגד הזיהום בשיני הנחש,  שיכוך כאבים.

ישנה אפשרות גם לטפל בנסיוב אנטי-ונום שהוא נוגדן כנגד הארס ובמקרים חמורים יש צורך במתן פלזמה או נוזלים מיוחדים על מנת להשלים חסרים בחלבון ובפקטורי קרישת דם

viper

תודה רבה לאילן נרינסקי על האישור להשתמש בתמונה של נחש הצפע.  צילומי נחשים מרהיבים ומידע נוסף ניתן למצוא באתרו של אילן נרינסקי:www.narinsky.net